Nordisk Råvara – gör bättre affärer genom kvalitet
De flesta kockar med ett genuint intresse för råvaran har nog känslan av att en ekologisk gröda från nordliga breddgrader har unika mervärden. Och visst känns det rätt i hjärtat att få råvarorna från ett närliggande lantbruk och stödja en svensk matproduktion – inte minst i tider när det pratas om mattrygghet, självförsörjning och beredskap. Men vad är egentligen kvalitet i mat och hur kan man jobba med det på en priskänslig marknad?
Det första många tänker på när man pratar om kvalitet i råvaror och mat är nog ord som premium och exklusivt. Nordisk råvara tycker kvalitet främst handlar om ursprung och skonsam produktion. Ta tre minuter och läs igenom deras tankar här nedan. Förhoppningsvis kan du dra nytta av tipsen och lyfta kvalitet på ett nytt sätt – med bara små förändringar i det du redan gör idag.
Råvarornas kvalitet
Vi rekommenderar
Kvalitet börjar i en frisk jord
Nästan allt vi äter kommer från jorden, antingen direkt eller genom landlevande, och även i stor utsträckning vattenlevande djur som vi äter. Allt fler börjar nog förstå att dagens matindustri exploaterar jorden på ett sätt som bidrar till klimatproblem, artutrotning och i slutändan vår egen ohälsa.
Nordisk Råvaras jordhälsoarbete har fyra grundprinciper:
Ingen användning av naturfrämmande bekämpningsmedel.
Öka närvaron av levande rotsystem och grön täckning.
Minimera jordstörande bearbetning.
Maximera mångfald och biodiversitet.
Med tepåsar av olika sort kan man analysera jordens mikroliv – sättet och hastigheten de bryts ner på berättar lite om vilka ekosystem där finns och hur friska de verkar vara.
Fråga producenten varifrån råvaran kommer och hur den är producerad. Även om råvaran med högre kvalitet också har ett högre pris behöver det inte göra en sämre totalekonomi eller förändra utpriset på tallriken eller marginalen. Ekonomin handlar mycket om hur en rätt komponeras, hur den tillagas och om man uppnår gästnöjdhet och återkommande kunder. En rätt använd kvalitetsråvara kan verkligen stärka din affär både ekonomiskt och varumärkesmässigt.
Var noga med att ha känt ursprung och kunskap om hur råvaror och produkter är producerade i allt du serverar.
Låt kvalitetsråvaran spela huvudrollen i en rätt – beskriv eller namnsätt rätten så att den inspirerar till att veta mer.
En story om rätten är lika viktig internt mot personalen som utåt mot kunden - det ökar kvaliteten i kundrelationen.
Tänk igenom prissättning utifrån målgrupp och kvalitet. Utgå från ordet prisvärt snarare än ord som billigt eller dyrt.
Ett inspirerande exempel: Martin Berg på ARKET CAFÉ
Vi rekommenderar
Någon som lagar mat till många, och använder ett flertal produkter från Nordisk Råvara för att ge både smak och näring, är Martin Berg på ARKET CAFÉ. Han utvecklar rätter och menyer för lunch och fika i sjutton länder runt om i Europa och Asien, som tillsammans säljer uppemot tiotusen måltider per månad. Som ansvarig för att förverkliga ARKET CAFÉ:s filosofi om god och nyttig mat för fler, sammanfattar han kunderbjudandet så här: - Vi gör en modern husmanskost med säsongbetonade råvaror – med ursprung från och tillgänglig för människorna på platsen.
Martin Bergs tre tips för att stärka affären och samtidigt laga godare mat:
Välj inte den enkla lösningen att göra största besparingen genom inköp av råvara. Det handlar ofta mer om att skapa effektivitet i andra delar av kedjan, och inte minst i tillagningen.
Utbilda personalen i mervärdet kring varje tallrik – kunskap och inspiration öppnar sinnet och välviljan för det som serveras, ger matglädje och kunder som kommer tillbaka.
Våga krydda maten – inte minst linser, ärtor och bönor. Umami förhöjer naturlig nötighet och skapar en fin kontrast till beska. Tänk ’bouquet garni’ med örter och kryddor i dressingar och kokbuljong. Kasta i dina favoritkryddor och inspireras av andra matkulturer. Låt färdigkokade ärtor vila ett tag i en lag eller buljong, och suga åt sig smak.
Guldfågeln - familjeföretaget med hållbarhet i fokus
Blentagruppen, där Guldfågeln ingår, är familjeföretaget och den enda helsvenska kycklingproducenten där alla led i produktionskedjan från ägg till matbord finns i Sverige.
Tiden för sista beställning har passerats. Artiklarna i din kundvagn kommer automatiskt att flyttas till närmsta tillgängliga leveransdatum. Om du väljer att avbryta kommer kundvagnen att tömmas.