Det ökade intresset för att ta emot varor under kvällar och nätter välkomnas av Martin & Servera Logistik. Den stigande efterfrågan är en möjlighet för oss att göra fler leveranser med bilar som drivs med el eller gas, då en bil kan köra flera skift.
– Kvällsleveranser är positivt för dig som vill vara med och bidra till en mer hållbar värld, eftersom det leder till minskade utsläpp. Dessutom ger det också en mer hållbar arbetsmiljö för kökspersonalen och en ökad säkerhet när barn och lastbilar inte behöver vara på skolgården samtidigt, säger Stefan Abrahamsson, terminalchef Göteborg.
Leveranser sen eftermiddag, kväll eller natt har många fördelar:
Bättre framkomlighet när distribution kan göras utanför rusningstrafik
Bra för klimatet – inte lika många lastbilar behöver produceras och mindre trafik på vägarna
Bra om bilarna kan lossa gods när barn och vuxna inte finns i närheten
Bättre arbetsmiljö för kökspersonalen när varorna finns på plats när arbetspasset börjar
Mindre stress för kökspersonalen som inte behöver ta emot varor mitt i produktion
Västerås
– Vår främsta anledning till att testa kvällsleveranser är att vi vill bidra till minskad klimatpåverkan. Det ligger i linje med vårt uppdrag att minska klimatpåverkan från den mat vi serverar, säger Bo Norrman, enhetschef barn- och utbildningsförvaltningen i Västerås stad.
Malmö
I samarbete med Martin & Servera testar Malmö stad under ett år nattleveranser med eldrivna fordon till utvalda skolor och verksamheter inom kommunen. Ett led i Malmös klimatomställ-ning och målet att vara klimatneutrala 2030.
I ett pressmeddelande från Malmö stad (maj 2022) sägs att beslutet grundar sig dels i stadens hållbarhetsmål om att öka andelen klimatneutrala transporter där eldrift är en viktig faktor, dels om ökad trafiksäkerhet vid skolor som bedöms som en hög riskfaktor i samband med leveranser, samt i en önskad minskad belastning på vägnätet då flest leveranser idag sker under dagtid.
Göteborg
Göteborgs grundskoleförvaltning testade under oktober 2022 att ta emot matvaror kvällstid för att bland annat minska trafiken på skolområdet när eleverna är där. Testet visade på många fördelar.
– Kockarna behöver inte avbryta matlagningen för att ta emot och packa upp varor. De finns redan på plats i köket när vi kommer till jobbet på morgonen, säger Ylva Lundgren, köksmästare på Svartedalsskolan.
– Ju färre fordon Martin & Servera behöver för distribution, desto lägre klimatpåverkan ger det. Dessutom går det fortare att leverera eftersom lastbilarna inte behöver köra i rusningstrafik, säger Peter Hagby, projektledare på trafikkontoret.
Tillsammans med Mjölby kommun upphandlade Motala kommun transporter med fossilfria bränslen samt kvälls- och nattleveranser med ellastbilar. –Det har blivit otroligt lyckat och uppskattat, säger Tomas Hemmingsson, verksamhetschef, Motala kommun. När vi nu projekterar nya enheter så förbereder vi dem för kvälls- och nattleveranser redan från början.
Ring din kontaktperson hos oss om du också är intresserad av kvälls- eller nattleveranser.
Läs också
Vi rekommenderar
Hållbarhet
Hållbara transporter
Varje dag levererar vi tusentals beställningar till restauranger, caféer, skolor och vårdhem över hela Sverige. Vi har lyckats minska klimatavtrycket från vår fordonsflotta betydligt.
Martin & Servera Logistik arbetar målmedvetet med hållbarhet. Huvudpoängen är att minska klimatavtrycket, men enligt vd Per-Erik Kanström ger det även nöjdare kunder och ökad lönsamhet. Här utvecklar han sina resonemang.
Tiden för sista beställning har passerats. Artiklarna i din kundvagn kommer automatiskt att flyttas till närmsta tillgängliga leveransdatum. Om du väljer att avbryta kommer kundvagnen att tömmas.