Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Hållbarhets- och kvalitetspolicy

Hållbarhets- och kvalitetspolicy
Martin & Servera-gruppen är en ledande aktör inom grossistverksamhet för livsmedel och närliggande produkter till privata restauranger och storkök inom offentlig sektor. Som marknadsledare är vi stora nog att göra skillnad och ta ansvar. Vi verkar mitt i livsmedelskedjan mellan jord och restaurangbord, och kan därmed skapa en positiv påverkan både uppströms och nedströms i vår värdekedja.
 
Martin & Servera-gruppen strävar efter att utveckla vår verksamhet med kunderna i fokus. Kunder och andra intressenter ska känna sig trygga och ha förtroende för Martin & Servera-gruppen och dess verksamhet. 
 
Martin & Servera-gruppens verksamhet, produkter och tjänster ska uppfylla gällande lagstiftning som berör kvalitet och hållbarhet samt leva upp till våra kunders och andra intressenters förväntningar vad gäller funktion, säkerhet, social efterlevnad, hälsa och miljöpåverkan.
 
Vi arbetar med etablerade certifieringar och standarder för att säkerställa och visa våra kunder att vi har fungerande rutiner för kontroll av varor, produkter och leveranser. Matsäkerhet är ständigt i fokus och verksamheten har välfungerande processer och rutiner i syfte att upprätthålla en obruten kyl- och fryskedja. Vi arbetar hela tiden med våra målsättningar för att minska miljöbelastning och effektivisera verksamheten. Vi är certifierade enligt; ISO 9001, ISO 14001, FSSC 22000, ASC, MSC, IP Livsmedel, ISO 22716, Fairtrade, KRAV och EU-eko.
 
Martin & Servera-gruppen arbetar med hållbar utveckling för att möta och tillgodose dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov. De sociala, ekonomiska och miljömässiga perspektiven är ömsesidigt beroende av varandra. 
 
Martin & Servera-gruppens hållbarhetsfrågor utgår från en due diligence-process (tillbörlig aktsamhet), vilket inkluderar arbete för att identifiera, förebygga och motverka potentiell och faktisk negativ påverkan på sociala och miljömässiga hållbarhetsfrågor. Arbetet skapar förståelse för vår väsentliga påverkan och risker i hela värdekedjan. 
 
I enlighet med EU-lagstiftningen om hållbarhetsrapportering, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) genomförs en dubbel väsentlighetsanalys utifrån perspektiven, vår påverkan på miljö och människor (väsentlig påverkan) och hur Martin & Servera påverkas finansiellt av hållbarhetsrisker och möjligheter (finansiell väsentlighet). Utfallet tas fram och revideras årligen av koncernledningen och beslutas av styrelsen. Utfall, styrning, strategi, handlingsplaner, mått och mål presenteras årligen i hållbarhetsrapporteringen. 
 
Hållbarhet är en av fyra hörnstenar i Martin & Servera-gruppens strategi och är integrerat i alla delar av verksamheten. Tillsammans med våra kunder, ägare, medarbetare och leverantörer ska vi verka för ett aktivt hållbarhets-, kvalitets- och matsäkerhetsarbete genom att systematiskt arbeta med ständiga förbättringar.
 
Hållbarhetsarbetet ska genomsyras av en god kultur och genomföras med affärsmässig helhetssyn, känd teknik, rätt kompetens och lägst på den nivå som lagstiftningen kräver.

Läs också

Hållbarhet

Vårt hållbarhetsarbete

För att kunna vara restaurangens bästa partner behöver vi agera som ledare inom hållbarhet och göra det enkelt för dig att göra hållbara val. I praktiken betyder det att du automatiskt är en del av allt det arbete som Martin & Servera gör för en mer hållbar framtid. Om du önskar kan du välja att ta ytterligare steg i hållbar riktning, genom att till exempel välja mer klimatsmarta produkter, mer växtbaserat eller dra ner på antalet leveranser per vecka.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.